Week 18, City trip Berlijn!

31531253_1952320901444962_5924128745915940864_n
Trabant

In deze week zal er niet zoveel worden hard gelopen! Maar we zullen wel dagelijks de nodige kilometers gaan maken!  Ik ga namelijk samen met man en kind 4 dagen naar Berlijn! Omdat we daar nog nooit eerder zijn geweest, stond dit al enige tijd toch op ons verlanglijst! En het is ook nog meivakantie en zodoende kan ook onze dochter mee! We gaan vanaf maandag 30 april tot donderdag 4 mei.

Maandag 30 april

Vandaag vertrekken we per auto richting Berlijn. Om 8:00 uur rijden we weg en komen dan als het goed is rond 14:00 uur aan bij ons hotel. Gelukkig valt het vandaag mee met de drukte op de weg en kunnen we goed doorrijden. Onderweg stoppen we nog even om wat te eten en te drinken. Als we dan Berlijn binnen rijden moeten we nog eerst bij een garage een groene milieu sticker halen anders kom je met de auto de binnenstad niet in! En aangezien ons hotel in het centrum ligt. We zitten in het Riu Plaza aan de Martin-Luther Strasse. Het is een enorm groot hotel met 17 verdiepingen.

31688455_10157919047269852_3531086802397954048_n
Riu Plaza, Berlijn

Rond 14 uur komen we dan aan bij het hotel. Eerst hebben we de auto voor het hotel neergezet omdat we niet wisten of het hotel parkeerplaatsen had. Dat bleek niet zo te zijn. We konden wel tegen betaling de auto in de parkeergarage parkeren of als er ergens in de buurt een parkeerplaats aan de straat vrij was, konden we de auto daar gratis parkeren! Gelukkig was er achter het hotel een plekje vrij en konden we daar de auto voor de komende dagen kwijt!

Onze kamer bleek op de 15e verdieping te zitten. We hadden zo een prachtig uitzicht over de stad. En een prachtige kamer! Kirsten hoefden ook niet bij ons in de slaapkamer. Maar sliep op de slaapbank in de woonkamer. Onze kamer had eigenlijk ook nog een woonkamer. Overdag zitten we toch niet op onze kamer!23000223_1890268374635125_294693304476782880_o

Nadat we  hadden ingecheckt en de spullen naar onze kamer hadden gebracht. Wilde we de stad in. We zaten zo in het centrum. Voor vandaag zouden we een ticket kopen om met een hop on- hop off bus de stad te gaan bekijken. Zo konden we zien waar alle high lights waren. Want voor de woensdag en de donderdag gingen we een Berlin Card kopen zodat je onbeperkt met het openbaar vervoer door Berlijn kan reizen en korting kreeg op musea. Kinderen kunnen gratis met de ouders meereizen.

Berlin-map
De groene route hebben wij gereden met de Hop on- Hop off bus.

Nadat we eerst een broodje hadden gegeten bij een klein eet tentje gingen we met de bus tour mee. Omdat we niet echt veel tijd meer hadden, konden we niet overal uit stappen. De bussen reden tot 18:00 uur en we gingen om 16:00 uur mee met zo’n bus. We kregen oordopjes mee daarmee konden we luisteren in het Nederland naar de gids die ons het een en het ander over de stad vertelde. We reden ook met de bus langs het hotel, vervolgens langs het grootste park van Berlijn, Het tiergarten. Daar staan ook allerlei ambassades. Vervolgens reden we verder de stad in, dar reden we langs een stuk originele muur waar ook het topographie des Terrors gelegen is. Dat is een documentatie centrum over de Nazi misdaden. Vroeger was daar het Gestapokwartier. Maar nu staat er een modern museum. We zagen ook waar de Berlijnse muur verder had gestaan. Daar waren nu 2 rijen klinkers in de weg te zien. Of er stond Berliner Mauer 1961-1989 op de weg.

31936526_1952320838111635_5184878730115284992_n

We reden ook langs Checkpoint Charlie, daar zouden we de volgende dag nog naartoe gaan om het van dichtbij te bekijken. De televisie toren (Fernsehturm) konden we van veraf al zien. Hij is 368 meter en daarmee ook het hoogste gebouw van de stad! Je kunt deze tegen betaling ook bezoeken. In de toren bevind zich een uitzicht platvorm en een restaurant. Maar deze hebben we zelf niet bezocht.tour_img-296986-148

We reden met de bus langs de Brandenburger Tor Daar besloten we ook even uit te stappen en dan weer op de volgende bus te stappen. Het was daar aardig druk rond de Bandenburger Tor. Vele toeristen wilde daar op de foto! De poort is tenslotte het Hedendaagse symbool van het herenigd Berlijn!31936772_1950441874966198_6896056205500743680_n

Nadat we nog even rondgelopen te hebben en een foto te hebben gemaakt. Besloten we weer terug naar de bushalte te lopen. Aangezien we nog maar weinig tijd hadden. De komende dagen zouden we meer tijd  hebben om rond te  kijken in de stad. Er was genoeg te zien!

31948070_1952320621444990_1516566348220596224_n

Het uitzicht vanuit de bus.

Dinsdag 1 mei

Vandaag gingen we met de metro de stad bekijken. Het was overal erg rustig  in de stad. Weinig verkeer op de weg. Ook waren er vele winkels gesloten. Dat kwam omdat het vandaag 1 mei is en “Tag der Arbeit” dit is een Internationale feestdag.  En dan zijn de meeste mensen vrij. We zagen wel overal politie. Er stond een agent op een kruispunt de weg vrij te houden voor het verkeer. We vroegen aan hem wat er gaande was. Hij vertelde ons dat er dadelijk een demonstratie langs komt en dat daar de weg vrij gehouden moet worden. Deze demonstratie bestaat uit verschillende vakbonden die zich uiteindelijk verzamelen in Kreuzberg. Daar vind een straatfestival plaats met muziek, eten, drinken en diverse stands van de verschillende vakbonden. We hadden gisteren wel gezien dat ze daar verschillende podia aan het opbouwen waren. Niet wetende dat het hiervoor was.

Eerst liepen we naar topagraphie des Terrors, de dag ervoor waren we er met de bus langs gekomen. Maar daar konden we nog niet naar binnen gaan om te kijken. Buiten konden we wel langs de Berlijnse muur lopen. Even Kirsten en Harrie op de foto gezet. En toen liepen we naar Checkpoint Charlie. Daar kon je tegen betaling van 3 Euro met 2 verklede soldaten op de foto. Vervolgens zijn we weer terug gelopen naar Topagraphie Des Terrors en konden we wel naar binnen.

31948491_1952423598101359_2376603879610515456_n

31949363_1952423654768020_6232378832217702400_n

31933662_1952320951444957_3277246173550739456_n

Vervolgens zijn we weer terug gelopen naar Topagraphie Des Terrors en konden we wel naar binnen. Daar zagen we nog resten van de muren waar ooit het Gestapo kwartier had gestaan! Maar dat is volledig weggebombardeerd. Nu hingen er foto’s en kon je lezen wat er zich daar tijdens de 2e wereld oorlog had afgespeeld.

Toen we het daar hadden gezien, pakte we weer de metro richting het DDR museum. In dit museum zie je hoe de mensen vroeger in de DDR leefden. Je ziet er voorwerpen en compleet ingerichte kamers uit die tijd. In tegenstelling tot veel andere musea kan men een groot deel van de collectie aanraken en gebruiken. Zo kan men in een Trabant gaan zitten, in de woonkamer plaatsnemen, kledingstukken uit de kast halen en aantrekken en in de schoolschriften in een boekentas bekijken. Slechts enkele voorwerpen zijn in vitrines opgesteld. Dit was ook leuk voor Kirsten! In veel musea is het toch kijken en veel teksten lezen. Hier kon je zelf dingen doen!

1024px-Berlin_-_DDR-Museum

Mauer_web

Nadat we dit museum hadden bezocht, wilde we nog een kijkje gaan nemen bij de Reichstag, een gebouw met een bijzondere glazen koepel. Maar wat we niet wisten, dat was dat je van te voren had aan moeten melden om daar naar binnen te mogen gaan. In verband met de veiligheid kunnen ze niet iedereen zomaar daar naar binnen laten gaan. Sinds 2010 is daar de beveiliging verscherp door terreur dreiging. Maar daar kwamen we helaas pas achter toen we daar bij het gebouw stonden!

31945826_1952320991444953_6991520331919785984_n
Reichstag

We zijn toen maar weer richting de Brandenburger tor gelopen. Daar was op dat moment een festival aan de gang in verband met “Tag ter Arbeit”. Het was er gezellig druk. Overal stonden er tentjes waar je allerlei hapjes en drankjes kon bestellen. Er was muziek er stonden kraampjes. En de verschillende vakbonden stonden daar bij elkaar. Er werd ook vooral veel bier gedronken en worst gegeten! Maar ook voor kinderen was er wel wat te doen. Er stonden springkussens en Kirsten mocht aan het rad van fortuin draaien. Ze won daarbij een stoffen tas van de “Berliner Sparkasse” Ze had meteen een leuke souvenir! Ook mocht ze uit een automaat een verassing halen. Een sleutelhanger van een spaarvarken, en we gingen nog samen op de foto in een foto hokje. Haar dag kon ook niet meer stuk!

We liepen vervolgens naar het Holocaustmonument. Dat ligt tussen de brandenburger Tor en Potsdamerplatz. Dit monument bestaat uit 2700 betonblokken in verschillende formaten. Dit monument is in 2005 geopend. Om de in de tweede oorlog omgekomen Joden te herdenken. Als je er tussen loopt geeft het je bijna een claustrofobisch gevoel. De blokken staan zo dicht op elkaar dat je er via een smal paadje tussen kunt lopen. En ze worden steeds hoger. Of ik het mooi vind? Het zijn betonblokken, het geeft je een heel apart gevoel. Kinderen die over de blokken heen liepen werden door beveiligers er weer vanaf gestuurd. Ook Kirsten maakte zich daar schuldig aan. Tja, het is tenslotte een monument wat je moet respecteren. 31957122_1952321188111600_5456207241726132224_n

Joods museum

We wilde ook nog een bezoek brengen aan het Joods museum. Daarvoor moesten we weer opnieuw met de metro naar de andere kant van de stad. En daarna konden we de bus pakken, want de metro ging helaas niet tot het museum. Maar we kozen ervoor om er heen te lopen. Uiteindelijk stonden we dan voor het gebouw. Het zag er zeer modern uit. Toen we daar naar binnen wilde leek het wel of we met het vliegtuig meegingen! We moesten net als op een vliegveld onze tassen en spullen in een bakje leggen wat door de röntgen ging. En zelf moesten we door een detectie poortje lopen om te kijken of we geen verboden voorwerpen mee naar binnen zouden nemen! Hier ook al verscherpte controle! Ook mocht je binnen geen foto’s maken! De foto’s die ik in mijn blog heb geplaatst komen van het internet.20150110-_MG_6061-BerlijnBlog-Joods-Museum

We hadden geen idee wat we van dit museum moesten verwachten. Het had een bijzondere vorm. De architect die dit gebouw had ontworpen had het de vorm gegeven van een gebroken David ster. Binnen in het gebouw zag je daardoor ook allerlei hoeken. Je zag allerlei foto’s van Joden door de jaren heen en de Joden vervolging in de tweede wereld oorlog. Maar ook veel kunst.  Voor kinderen is dit niet echt een leuk museum. Vooral veel teksten in het Duits.1024px-Holocaust_Memorial_Museum_Berlin_Interioro_03

Het enige wat Kirsten aantrok was De Memory Void. Dit is een ruimte die je als bezoeker kunt betreden. Over de bodem liggen 10.000 gezichten in verschillende soorten en maten uit plaatstaal verspreid. Ze staan niet alleen symbool voor de Joden die tijdens de Holocaust zijn vermoord maar ook voor diegenen die op een andere manier slachtoffer zijn geworden van oorlog en geweld. Het bijzondere van het monument is dat je over de staalplaten heen mag lopen. En dat maakt best wel een lawaai!20150110-_MG_6140-BerlijnBlog-Joods-Museum

Zelf vond ik het museum wel interessant, Veel informatie maar ook veel kunst. Maar Kirsten en Harrie vonden het maar heel erg saai. Ja, voor kinderen is dit niet zo’n erg leuk museum vooral omdat er geen interactieve dingen te beleven zijn. Behalve dan De Memory Void.

Hard Rock Café Berlin

31959911_1952321378111581_8663749690950418432_n

De dag was alweer bijna voorbij. Na het bezoek aan dit museum was het tijd om de tram te pakken richting ons hotel. Dichtbij ons hotel, aan de Kurfurstendam 224 hadden we gisteren gezien dat daar een Hard Rock café is. Harrie en ik hebben al eerder, toen we een aantal keren in de USA waren daar al eens gegeten! Gelukkig was het nog niet druk toen we vroegen of er plaats was. We mochten boven gaan zitten, waar we ook zicht hadden op een tv scherm waar video clips werden vertoont.

Aan de muren hingen allerlei gesigneerde gitaren en kleding stukken van diverse artiesten. Het lijkt wel op een popmuseum. Waar je ook heerlijk kunt eten. Na het eten liepen we het restaurant uit en daar viel mijn ook op een betonnen gitaar. Dat bleek een gitaar te zijn die uit een stuk Berlijnse muur gemaakt was. Ook heel bijzonder.31956697_1952321324778253_2423114759063732224_n

Woensdag 2 mei

Vandaag gingen we ook weer een aantal musea bezoeken en we wilde een bezoek brengen aan de East Site Gallery. Het eerste museum wat we gingen bezoeken was het museum Story of Berlin. Dit museum zit in een bunker uit de tweede Wereldoorlog. Dit museum gaat over de geschiedenis van Berlijn. Hoe de stad is ontstaan en over de bouw en de val van de muur. En bij dit museum kregen we een audiotour in het Nederlands en zo kon Kirsten het ook allemaal verstaan.Berlin-Bunkers-Abandoned-Air-Shelters-around-the-German-Capital-by-Felipe-Tofani-018

Na het bezoek van dit museum gingen we met de metro naar een ander deel van de stad, naar de East site gallery. Dit is het langste nog intact zijnde stuk van de Berlijnse muur. In 1990 een aantal maanden na de val van de muur, waren 118 kunstenaars uitgenodigd om hierop te schilderen. Dit is de langste openbare kunstgalerij te wereld! Helaas kunnen mensen het niet laten om toch over de kunstwerken te bekliederen of te beschadigen. In de loop van de tijd zijn de kunstwerken gerestaureerd en is er een speciale laklaag aangebracht die de kunst werken moeten beschermen. Gelukkig waren er genoeg mooie kunstwerken te zien die er nog prachtig uitzagen!

31841490_1950444074965978_5109244141284360192_n

Na het bezoek van de East site Gallery gingen we weer verder met de metro naar het Spionage museum. In dit museum vind je van alles over spionage door de eeuwen heen! Voor kinderen was dit een leuk museum want er was van alles te zien en te doen. Je kon proberen om laser stralen te ontwijken zonder dat het alarm afgaat. En Kirsten vermomde zich als geheim agent! Je kon codes ontcijferen en je zag fragmenten uit spionage films zoals James bond, Mission impossible  en The bourne supremacy.  Allerlei attributen die gebruikt werden om mensen uit te schakelen of af te luisteren.

deutsches-spionagemuseum

31631857_1958419880835064_7146354444106465280_n

Onze laatste avond in Berlijn alweer! Het is een prachtige stad en ik wil er zeker nog een keer terug keren. Ook zou ik graag de Berlijn marathon willen lopen. Dan bekijk je de stad op een hele andere manier.

We besloten ’s avonds in ons eigen hotel te dineren. De andere avonden hadden we buiten het hotel ergens in de stad gegeten. Maar ook in het hotel kon je prima eten. En we konden daarna gelijk door naar onze kamer.

Donderdag 3 mei, Potsdam

Onze laatste dag alweer van onze stedentrip! Deze dag is het plan om naar Potsdam te gaan. Een stad die zo’n 30 kilometer verderop van Berlijn ligt. En is vooral bekend door zijn paleizen, tuinen en Hollandse wijk! Ook deze stad had een hele geschiedenis. Na het ontbijt reden we richting Potsdam. We parkeerde in een parkeer garage de auto en gingen verder te voet om Potsdam te gaan bezichtigen. Alles wat we wilde zien was op loopafstand te doen. En het was ook prachtig weer.

Geschiedenis van Potsdam
Lange tijd bleef Potsdam dorp zonder echte waarde, totdat het in 1345 stadsrechten kreeg. In 1660 werd de stad door keurvorst Frederik Willem uitgekozen als zijn residentie. Later ging ook de Pruisische koninklijke familie in Potsdam wonen en lieten er paleizen bouwen. De trend was hiermee gezet, Potsdam werd een populaire bestemming voor de adel.

Tussen 1734 en 1742 haalde de koning Nederlandse werklieden naar Potsdam die daar een wijk aanlegden in Nederlandse stijl compleet met trapgevels; de wijk wordt Holländisches Viertel genoemd. In tegenstelling tot de wens van de opdrachtgever, bleef de vorming van een Nederlandse kolonie uit. Hongaarse arbeiders trokken vaak na leegstand in de huizen. De wijk bestaat nog steeds en is een toeristische trekpleister.
Ook de laatste eeuw is Potsdam een veelbewogen plek gebleven. De stad is ernstig vernietigd in de tweede wereldoorlog en kwam tijdens de opsplitsing van Duitsland bij de DDR. De DDR wilde zoveel mogelijk de herinnering aan het verleden verwijderen; daarom werden veel monumentale gebouwen afgebroken. Door de bouw van de Berlijnse Muur was er geen vrij verkeer meer mogelijk met het naburige West-Berlijn. Nu, jaren later, wordt er hard gewerkt om alle monumenten terug te krijgen in originele staat. Overal waren ze wel aan het restaureren van oude gebouwen. Of er werd nieuw gebouwd in deze stad.

32359606_1958436357500083_8071239904287260672_n
Holländisches Viertel

Zelf vonden we Potstdam er schoner uitzien en minder druk dan in Berlijn. We brachten ook een bezoek aan de prachtige paleistuinen en Schloss Sanssouci. We hebben alleen buiten het paleis gewandeld want het was schitterend weer. En we hadden al vaker een kasteel van binnen bekeken. Nadat we in de tuinen en rond het kasteel gewandeld hadden, liepen we weer richting het gezellige stadscentrum van Potsdam.32266373_1958436507500068_6140526386747539456_n

P1190390_Potsdam_sans_souci_rwk-2
Schloss Sanssouci

Daar zochten we ergens een gezellige eetgelegenheid om te lunchen. Na de lunch liepen we richting de parkeergarage en reden weer terug naar huis. Het waren prachtige dagen. We hadden erg veel geluk gehad met het weer. Het was niet al te warm maar zeker niet te koud. En kunnen zo weer terug kijken naar een geslaagde stedentrip Berlijn/Potsdam. Zeker een aanrader om deze steden een keer te bezoeken.